INTRO PRO NOVÉ HRÁČE
Pražská Hlídka je městský LARP inspirovaný knižní sérií Hlídka od Sergeje Lukjaněnka. Setting je urban fantasy. Hrajeme v Pražských uličkách a zákoutích, za svitu luceren, hluku tramvají a s požehnáním kofeinu…
Ve světě Pražské Hlídky můžeš očekávat velmi intenzivní hru zasazenou do městských kulis. Spíše než na elaborované kostýmy se těš na morální, akční a detektivní zápletky, které řešíš společně se svými spoluhráči ze světlé, nebo temné strany. Hra je tedy v principu PvP, kde ale nedochází tolik ke střetům jednotlivců, jako k přetahování obou stran – Hlídek – o vládu nad městem.
Jak se hraje za světlo a jak za tmu? A jaké jsou výhody jednotlivých specializací?
JAK VYTVOŘIT NOVOU POSTAVU
Hlídky jsou sandbox, takže je dost na tobě, co budeš chtít dělat a co ne. V každém případě, budeš hrát postavu tzv. Jiného.
Jiní jsou lidé u kterých se projevilo nadání magickými schopnostmi. Umí vstupovat do Šera – stínového světa pro lidi neviditelného – a podle svých specializací používat magii a kouzlit různými způsoby.
Úplně na začátku tvorby postavy si vybíráš dva parametry, které ti přístup k některým typům hry zjednoduší a k některým ho mohou lehce zhoršit. Tyto parametry jsou herní strana a herní specializace.
VÝBĚR HERNÍ STRANY
Výběr herní strany je jedna z nejzásadnějších věcí, které si při psaní postavy rozmyslet. Určuje totiž celkové nastavení frakce, za kterou budeš hrát. Obecně platí, že světlo a tma se v našem světě rozchází hlavně v pohledu na morálku, kooperaci uvnitř hlídky – týmu – a v osobních hodnotách. Samozřejmě nic není čistě černé, nebo bílé a existují vyjímky, ale následující info ti pomůže vybrat kterou stranu chceš hrát.
Zároveň je dobré pamatovat na to, že se jedná o dlouhodobý LARP. Tudíž svoji postavu nebudeš ztělesňovat na den, nebo na víkend, ale můžeš ji hrát několik týdnů, nebo i let. Vhodná volba strany ti může dlouhodobou hru zjednodušit.
HRA ZA TMU
HRA ZA TMU
Temní věří, že by svou moc měli využívat k tomu, aby si mohli (s lidmi) dělat, co se jim zachce. Aby vytvořili svět, kde není svoboda omezována morálkou, kde jednotlivci jsou oproštěni od společenských konvencí a mohou naplno projevit svou vnitřní sílu a touhy.
HRA ZA SVĚTLO
HRA ZA SVĚTLO
Světlí věří, že by svou moc měli využívat k tomu, aby lidem i ostatním Jiným pomáhali a nezneužívat ji pro osobní zisk. Ale jak se někdy říká "Cesta do pekla je dlážděna dobrými úmysly" a v tomto může být hra za Světlo výzvou.
VÝBĚR HERNÍ SPECIALIZACE
Specializace určuje, jak tvoje postava používá magii a nadpřirozené schopnosti, které v rámci světa má. Zároveň ti může pomoct rámcově určit směřování postavy a nějaké její základní charakteristiky.
Stejně jako všichni lidé nejsou „jako přes kopírák“, platí to i pro Jiné. Níže vypsané charakteristiky jsou základy těchto specializací a je vhodné s nimi alespoň trochu počítat. Pokud si vymyslíš postavu, která je v úplném protikladu proti vybrané specializaci například „bojový léčitel vrah“, nebo „vědmák s odporem k rituálům“, tak ti to během hry může dělat problémy a hrozí, že si hru tolik neužiješ.
Za co hrát na temné straně
upír
UPÍR
Upíří společnost má pevně danou hierarchii, která má svá vlastní pravidla.
vlkodlak
Vlkodlak
Hlavní devizou vlkodlaků je boj na blízko, ve kterém se jim v podstatě nikdo nevyrovná. Naopak kouzlení je pro ně obtížnější a tolik ho nevyhledávají. Vlkodlaci se sdružují do smeček, ve kterých jsou si loajální a které si pečlivě střeží svá teritoria.
vědmák
VĚDMÁK
Mimo magické výroby ale mohou vedmy a vědmáci i na dálku ovlivňovat ostatní Jiné i lidi. Mohou po nich pátrat, posílit je, oslabit, nebo dokonce ovlivnit jejich psychiku. Proto je rituální magie jednou z nejmocnějších.
černý mág
černý mág
V populaci Temných Jiných nejsou mágové právě běžní, ti co mezi nimi jsou, se obvykle díky ctižádosti a nadání stávají velmi uznávání (byť ne všemi milovaní). Může se snadno stát, že vám Šerou dýku do zad vrazí spolubojovník, který vám včera zachránil život.
vykladač
VYKLADAČ
Vykladačů není mezi Jinými mnoho a jejich velký talent pro duševní práci je vykoupen i velkou cenou kterou platí z vlastního klidu. Sebeovládání a disciplína jsou pro ně zásadní, ale i tak musí čelit vedlejším dopadům užívání svých specifických magických schopností a proto si od nich ostatní Jiní často drží odstup.
Za co hrát na světlé straně
obrateň
OBRATEŇ
Jako schopní a odolní bojovníci jsou posíláni do prvních linií. Dokáží dobře kouzlit, ale není to jejich první volba, ke které sáhnou při řešení konfliktu.
léčitel
LÉČITEL
Naopak zacházení s destruktivní magií léčitele vyčerpává, je to proti jejich přirozenosti. Proto v boji plní spíše funkci polního medika a dálkové podpory.
zaříkávač
zaříkávač
Rituály slouží i k magickému ovlivňování lidí a Jiných na dálku. Zaříkávačí je mohou léčit, nebo dokonce oživovat, hledat , oslabovat, či posilovat. Díky této rozmanitosti je rituální magie jeden z nejsilnějších směrů.
bílý mág
bílý mág
Bílí mágové jsou často hnaní silným smyslem pro povinnost. Mohou tak být společností vnímání jako autority a jejich talent je předurčuje k vedení, nebo k boji na dálku, ve kterém vynikají. Mágové automaticky neovládají rituální magii, ale jsou schopni se ji za vynaložení většího úsilí také naučit.
jasnovidec
JASNOVIDEC
Hlavní devizou jasnovidců je snění, které odhaluje pravou podstatu věcí a jejich zvýšená schopnost empatie. I oni jsou ale náchylní k různým efektům ovlivňujícím jejich duševní stabilitu a tak je pro ně sebeovládání zásadní. Jiní je často mají za podivíny.
Co tě ve hře čeká?
Vítej ve světě Pražské Hlídky, LARPu, kde každá tvá volba má svůj význam a každá akce svůj důsledek. Tady se ocitneš uprostřed věčného boje mezi Světlem a Tmou, a jakou roli v něm zaujmeš, je jen na tobě.
Čekají tě vypjaté situace, intriky, psaní hlášení, procházky městem a zajímavé lokace. Všude kolem tebe bude přítomný věčný souboj mezi Světlem a Tmou. Ať už hraješ za Světlou nebo Temnou stranu, čekají tě okamžiky naděje, touhy, povinností a nevyspání.
Okamžiky naděje a touhy se střídají s chvílemi povinností, nevyspání a občas i pocitů beznaděje. Ale neboj, každý tvůj úspěch bude o to sladší, když po náročné cestě převážíš jazýček vah na svou stranu.
Pražská Hlídka je dlouhodobý LARP, takže nepočítej s tím, že by jedna akce zásadně změnila stav věcí. Přesto může být jedno rozhodnutí to, které změní status quo a posune vše tím „správným“ směrem.
Jako nováčka tě čekají spíše bezpečnější situace. Zkušenější kolegové tě provedou každodenností Hlídky, a než se naděješ, budeš to ty, kdo bude velet výjezdům. Tvůj postup bude vzbuzovat respekt, hrůzu nebo úctu, podle toho, jakým směrem se rozhodneš v našem světě kráčet.
JAK (může) VYPADAT HERNÍ DEN
17:32
Skončíš v práci, nebo ve škole – ve svém mimoherním životě. Stihneš rychlou sprchu, oblíknout do postavy a spěcháš na štáb svojí Hlídky. V báglu máš pár kousků vybavení: herní nůž, nezbytné křídy a odznak, který si připneš. Tím okamžikem se stáváš svojí postavou, Jiným Hlídkařem.
18:19
Když vkročíš na štáb Hlídky, atmosféra ti už na první pohled připomene mix akčního filmu a duchovního kláštera. Začneš takzvaným „chillem na štábu“. Od kolegů zjistíš, co je nového, jaké případy se řeší a proberete věci, které zrovna hoří a nedají se odložit. Každý má svoji roli, od analytiků po operativce z výjezdovek, duchovní vůdce, léčitele i rituálníky.
18:41
První výzva dne je na obzoru: analytika hlásí výjezd! Cítíš, jak adrenalin stoupá, zatímco se se svým týmem chystáš vyrazit. Rychle zjistit pár okolností, kolik je hodin? Pojedete jako Pozorovatelé dohlížet na práci druhé Hlídky a hledat jejich přešlapy? Nebo je náš čas tak to máme na starosti? Nebo dneska poprvé budeš velet a konečně se staneš šéfem výjezdu? Budeš muset odhalit, co se v situaci opravdu odehrává a poneseš odpovědnost za výsledek i životy kolegů! Jak na to budeš reagovat, aby dopadlo jak má, nebo spíš, aby to rovnováhu v Praze posunulo tím “správným” směrem?
19:15
Už jste skoro na místě… Napětí stoupá a opakuješ si mantry svých kouzel, diskutujete s kolegy, jak se nejrychleji dostat na místo. Bude to vyšetřování? Hádka manželů, kde někdo jen použil menší kouzlo? Nebo do města pronikají šeré konstrukty, se kterými budeš muset bojovat? Dopředu nikdy nevíš jistě, co na tebe v temné uličce čeká.
20:41
Po výjezdu se vracíš zpět na štáb. Uf, přežil jsi to a dokonce se vám povedlo převézt druhou Hlídku. Už se nemůžeš dočkat, až o tom řekneš šéfovi operativy! A teď je čas na chill, nebo je to jenom klid před bouří? Možná si dáš panáka na kuráž nebo za odměnu a jdeš psát hlášení. Čeká tě totiž ta druhá část práce v Hlídce, trocha toho papírování.
21:21
Ve chvíli volna zajdeš s kolegy ven. Před štábem stojí pár operativců a kouří, tak se k nim přidáte a pokecáte o jejich nejnovějším vyšetřování. Vezmete si k tomu suroviny na rituály a jen tak mezi řečí vyrobíte talismany, které vás dalších pár dní budou chránit proti prokletí.
22:37
Zástupce šéfa vás volá dovnitř! Ale fofrem, vyskočil červený výjezd! Všechny alarmy se rozezní, a ty víš, že teď je to vážné. Může to být něco, co změní stav světa, nebo aspoň tvého malého koutku v něm. Zvážíš svoje možnosti a skáčes do auta s energiťákem v jedné a bojovými hůkami v druhé ruce.
23:45
Nakonec, když je klid po bouři (nebo volitelném apokalyptickém scénáři), se vracíš na štáb. Další hlášení a v zadržovací cele ve sklepě se vám konečně probudil vlkodlak a dva léčitelé ze včerejšího přepadení. Bude potřeba je vyslechnout a zjistit, co se tam doopravdy stalo.
00:55
Ještě se rychle podíváš na své poznámky, které jsi včera narychlo naškrábal. Jo sakra, zapomněl jsi napsat vysvětlení pro Inkvizici, proč jsi ještě nevyšetřil anarchisty cestující časem.
Dáš tomu pár minut, aby to znělo alespoň trochu věrohodně a posíláš zprávu na Inkviziční centrálu. A pak, konečně, si možná dovolíš spát.
jak se přihlásit?
Hlídky jsou dlouhodobý LARP, což znamená že se svou vytvořenou postavou budeš hrát více her než jen jeden běh. Proto je dobré se nad tvorbou svého alter-ega zamyslet a nebát se zeptat nás organizátorů, nebo stávajících hráčů na zkušenosti a doporučení.
Před každou hrou setkání a radu můžeš najít i ve Facebook skupině, která sdružuje hráče i nehráčské postavy.
Dává smysl, že postavy, které jsou ve hře dlouhou dobu, jsou silnější, než ty úplně nové. Hra je na to ale připravena a poskytuje dost obsahu, při jehož řešení na kategorii nezáleží.
Začni svůj příběh a než se naděješ, budeš pomáhat, bojovat a sbírat zkušenosti z výjezdů a tím vším ovlivňovat a „žít“ svět Hlídek!